لمینت سرامیکی دندان, لیرینگ دندان,کامپوزیت ونیر دندان,
16
آگوست

تفاوت کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی ۱۴۰۱

تفاوت کامپوزیت ونیر با لمینت سرامیکی چیست؟

 

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان از جمله روش های درمانی و زیبایی است که برای رفع بدشکلی و ناهنجاری های دندانی و اصلاح طرح لبخند بیماران مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر مزایای استفاده از این متد دندانپزشکی می توان به رفع بد رنگی دندان ها و فاصله بین آنها نیز اشاره کرد. در اجرای کامپوزیت نیازی به تراش دادن دندان ها نیست، بلکه تنها با ایجاد خراش بر روی دندان ها و مواد گذاری می توان ظاهر دندان را اصلاح کرد. ایجاد خراش به روی دندان ها به منظور افزایش چسبندگی مواد کامپوزیت به دندان انجام می شود. تشخیص و انتخاب این روش بر عهده دندانپزشک زیبایی است و با توجه به شرایط و سلامت دندان ها انجام می شود.( کلینیک دندانپزشکی کیانیان تفاوت کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی 1401 )

 

دندانپزشکی دکتر کیانیان لمینت سرامیکی دندان
( کلینیک دندانپزشکی کیانیان )

 

مقایسه کامپوزیت های نسل قدیم و جدید

کامپوزیت یکی از قدیمی ترین و رایج ترین روش های ترمیمی و زیبایی دندان ها به شمار می رود که طرفداران بسیاری دارد. با مقایسه کامپوزیت های نسل قدیم و جدید متوجه می شویم که این روش درمانی و زیبا سازی دندان ها و طرح لبخند، تا چه حدی دچار تغییرات و پیشرفت شده است. به مرور زمان و با پیشرفت علم و تکنولوژی نسل های جدید کامپوزیت ونیر که به نام باندینگ دندان نیز شناخته می شود، جایگاه نسل های قدیمی را گرفتند.

هر نسل از کامپوزیت دندان نسبت به نسل قبل خود از مزایای جدیدتر و بیشتری برخوردار بود و به مرور زمان با تلاش پزشکان و محققان این روش دندانپزشکی ارتقا یافت.

کامپوزیت برای چه دندان هایی مناسب است؟

  • به طور کلی کامپوزیت دندان برای زیباسازی ظاهر دندان ها استفاده می شود، اما این روش برای دندان هایی که یکی از مشخصات زیر را دارند، انتخاب ایده آل تر و مناسب تری است:
  • رفع فاصله جزئی بین دندانی
  • رفع شکستگی های جزئی
  • رفع ترک های دندان
  • ردیف و مرتب کردن دندان ها
  • اصلاح رنگ دندان ها
  • افزایش براقیت و سفیدی دندان ها
  • افزایش جذابیت ظاهری و اصلاح طرح لبخند
  • محافظت از دندان های طبیعی

زیبایی طبیعی دندان ها

امکان پولیش کامپوزیت نانوهیبرید در سطح درخشندگی بالا یکی دیگر از مزایای این نسل جدید باندینگ محسوب می شود. با انجام کامپوزیت نانوهیبرید شما می توانید دندان هایی طبیعی تر و زیباتر داشته باشید که ماندگاری طولانی مدتی خواهند داشت. علاوه بر این پولیش مناسب دندان، از تجمع باکتری و پلاک به روی ترمیم دندان شما جلوگیری خواهد کرد. در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت های روزانه توسط شخص بیمار، درخشش و سلامت ترمیم های دندانی تا سال های زیادی ماندگار خواهد بود.

رنگ کامپوزیت های نانو هیبرید نیز به رنگ دندان های شما بسیار نزدیک خواهد بود. رنگ های متنوعی برای این نسل از کامپوزیت وجود دارد که پزشک پس از بررسی و معاینات دقیق بهترین و نزدیکترین رنگ به دندان های طبیعی شما را انتخاب می کند. در نتیجه شما دندان هایی یکدست و لبخندی زیباتر خواهید داشت.

نانو کامپوزیت، جدیدترین نسل کامپوزیت دندان

آخرین نسل از کامپوزیت دندان نانو کامپوزیت نام دارد. نانو کامپوزیت ذراتی به اندازه 20 نانومتر دارد که به یکدیگر متصل شده و نانوخوشه را ایجاد می کنند. تشکیل ذرات بزرگ به وسیله این ذرات کوچک اصلی ترین و مهمترین ویژگی این نسل جدید کامپوزیت محسوب می شود. زیرا باعث افزایش استقامت در برابر ساییدگی و فشار می شود و امکان پولیش مناسب برای درخشش و زیبایی بیشتر را فراهم می کند.

درواقع بهترین نوع کامپوزیت دندان برای ترمیم و زیبایی نانوکامپوزیت می باشد که هم استحکام بالایی دارد و هم از زیبایی بیشتری نسبت به نسل های قبلی برخوردار است. ذرات نانوکامپوزیت بر خلاف کامپوزیت های هیبرید، میکرو هیبرید و نانو هیبریدی که از ذرات تراشکاری شده ساخته می شوند، با فرآیند 3M ESPE سنتز شده و در Filtek Supreme Ultra Universal مورد استفاده قرار می گیرد.

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان تفاوت کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی 1401 )

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشین…

لمینت سرامیکی دندان
( کلینیک دندانپزشکی کیانیان )

لمینت سرامیکی دندان چیست؟

لمینت دندان یکی از روش های رایج دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی بوده و دارای پوسته ای نازک بوده که با در نظر گرفتن شرایط هر فرد و مطابق با سلیقه شخصی او ساخته شده و روی دندان ها نصب می گردد. شاید تمام افراد تصور می کنند که این درمان به مینای دندان آسیب وارد می کند، اما باید بدانید که تراش مینای دندان در همه موارد الزام نبوده و گاهی اوقات این کار انجام نمی شود. در مواردی که لازم به تراش میزان بسیار جزئی از مینای دندان وجود دارد، این کار توسط یک دندانپزشک متخصص با مهارت و دقت بالا انجام شده و آسیبی به مینای طبیعی دندان وارد نمی شود.

برای هر فردی صرف نظر از سن، حرفه یا جنسیت ، زیبایی لبخند حائز اهمیت است. لمینت سرامیکی برای درمان تغییر رنگ دندان ها، ترک و شکستگی دندان و تغییرات رنگ ناشی از پرکردن دندان استفاده می شود. لمینت سرامیکی روشی ایده‌آل برای صاف کردن دندان‌های جلو و ایجاد ظاهری زیبا است. در این روش، تراش بسیار کمی در ساختار دندان ایجاد می شود. به دلیل این که هیچ فلزی در ساخت لمینت سرامیکی استفاده نمی شود، لبخندی طبیعی و زیبا را ایجاد می کند.

لمینت سرامیکی در چه مواردی استفاده می شود؟

  • در دندان‌های بسیار تغییر رنگ یافته که سفید کردن دندان تاثیر گذار نیست.
  • در دندان هایی با فرم و شکل ساختاری بد
  • درمان فاصله دندان ها ( بستن دیاستما )
  • ترمیم دندان های شکسته یا فرسوده
  • اصلاح پرکردگی های قدیمی که رنگ و ساختار آنها آسیب دیده است
  • می تواند یک جایگزین زیبایی تقریباً عالی برای اصلاح جزئی دندان های کج ( به عنوان جایگزینی برای درمان ارتودنسی جزئی ) باشد.

درمان لمینت سرامیکی برای چه کسانی استفاده می شود؟

درمان لمینت سرامیکی تقریباً برای همه افراد قابل اجرا است. ولی برای بیماران زیر 18 سال که رشد خود را کامل نکرده اند، توصیه نمی شود.

آیا مواردی وجود دارد که درمان لمینت دندان سرامیکی را نتوان انجام داد؟

  • اختلالات فک شدید ( پس از درمان ارتودنسی و ارتوگناتیک می توان از لمینت استفاده کرد )
  • داشتن عادات بدی مانند جویدن ناخن و جویدن مداد
  • در موارد عقب نشینی شدید لثه استفاده نمی شود.
  • دندان قروچه درمان نشده

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان تفاوت کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی 1401 )

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشین…

لمینت سرامیکی دندان
( کلینیک دندانپزشکی کیانیان )

 

آیا لمینت سرامیکی می افتد؟

خیر کیفیت و فناوری چسب استفاده شده بسیار بالا است. اگر پزشک مطابق با حساسیت فنی بالایی در این برنامه عمل کند، می توانید از لمینت های خود به عنوان دندان دائمی استفاده کنید. احتمال افتادن لمینت سرامیکی تقریبا صفر است. در برخی موارد لمینت دندان به دلیل عدم توجه به بهداشت دهان و دندان ممکن است بیافتد. در این موارد روند درمان لمینت باید تکرار شود.

طول عمر لمینت سرامیکی چقدر است؟

لمینت دندان را می توان برای 20 سال بدون هیچ مشکلی با مراقبت مناسب از دهان و دندان استفاده کرد. این به این دلیل است که آنها از مواد سرامیکی ساخته شده اند که دوام بیشتری دارند. لمینت سرامیکی در برابر لکه و سایش مقاومت بیشتری دارد. برای افزایش طول عمر این روش درمانی باید به مراقبت از دهان و دندان توجه کرد. همچنین باید از عادات بدی مانند جویدن غذاهای بسیار سفت و جویدن ناخن پرهیز کرد.

مزایای لمینت سرامیکی چیست؟

لازم به ذکر است که پروسه لمینت دندان که اخیراً در کاربردهای دندانپزشکی زیبایی به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است، مزایای بسیاری را به همراه دارد. همچنین تشخیص رنگ آن از دندان های واقعی بسیار دشوار است، زیرا ظاهری بسیار طبیعی ارائه می دهند. به طور کلی می توان مزایای لمینت سرامیکی را به شرح زیر برشمرد:

  • آنها از مواد بادوام و رنگ ثابت تولید می شوند.
  • قبل از مداخله روی دندان می توان تغییر ایجاد شده در دندان ها را به صورت دمو در ابتدای درمان نشان داد. این دمو موک آپ نامیده می شود.
  • سطح دندان سرامیکی بسیارصاف هست، بنابراین لکه شدن دندان و تشکیل جرم ناشی از سیگار کشیدن و دلایل مشابه به حداقل می رسد.
  • در مقابل عوامل خارجی مانند قهوه، چای و سیگار تغییر رنگ نمی دهد.
  • از نظر ساختاری کاملاً شکننده است. با این حال، هنگامی که به طور کامل به دندان متصل می شود، مقاومت آن در برابر نیروهای کششی افزایش می یابد.
  • برداشتن کامل روکش چسبیده از روی دندان امکان پذیر نیست. با این حال، می توان آن را با فرزهای الماسی از سطح دندان جدا کرد.
  • مقاومت بالایی در برابر سایش دارد.
  • به لطف قابلیت عبور نور، شما دندان هایی دارید که شبیه دندان های طبیعی هستند.
  • تعداد جلسات درمان روکش لمینت بسیار کم است.

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان تفاوت کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی 1401 )

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشین…

لمینت سرامیکی دندان
( کلینیک دندانپزشکی کیانیان )

 

معایب لمینت سرامیکی چیست؟

این روش درمانی در مقایسه با سایر روش های دندانپزشکی زیبایی از نظر سلامت و زیبایی دارای مزایایی است. با این حال، این روش در مقایسه با سایر روش ها کمی گران قیمت تر است. این یک روش درمانی ظریف است که نیاز به یک کار آزمایشگاهی دقیق دارد. پزشکان و تکنسین های دندانپزشکی باید دانش فنی و مهارت هنری کافی در این زمینه را داشته باشند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشین…

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشین…