نخ دندان
17
آگوست

نکات مهم درمورد نخ دندان ۱۴۰۱

اطلاعات مفید درمورد نخ دندان , خانم دکتر پروین کیانیان

 

استفاده صحیح از نخ دندان 

همه ما به خوبی می دانیم که استفاده از نخ دندان تا چه حد بر سلامتی دهان و دندان های ما موثر است با این وجود افراد کمی با طرز صحیح استفاده از نخ دندان آشنایی دارند.

استفاده از این نخ مواد غذایی که بین دندان های شما قرار گرفته است را پاک می کند و بدین ترتیب منجر به کاهش باکتری ها و میکروب های موجود بر سطح دندان می شود. در واقع میکروب ها مانند یک رسوب چسبنده بر سطح دندان های شما جمع می شوند و منجر به بروز بیماری های لثه ای ایجاد حفره در دندان ها خواهند شد.

بهتر است به یاد داشته باشید که استفاده از نخ دندان نقش بسيار مهمی در رعايت بهداشت دهان و دندان شما دارد. چرا که نخ دندان پلاک ها و باكتری ‌هايی را از بين می ‌برد كه مسواک شما به آن ها دسترسی ندارد. همچنین اگر شما نخ دندان نزنيد در نظافت بيش از يک سوم سطح دندانتان كوتاهی كرده ‌ايد. گفتنی است که پلاک ‌های دندانی عامل اصلی بيماری ‌های لثه می ‌باشند. با حداقل يک بار استفاده از نخ دندان در طی روز، شانس به وجود آمدن اين پلاک ‌ها به شدت كاهش می ‌يابد

استفاده از نخ دندان جهت مراقبت از دندان ها به تنهایی کافی نخواهد بود بلکه لازم است که با طرز استفاده صحیح از آن نیز آشنا شوید. پس در صورتی که سلامت دهان و دندان خود برای شما حائز اهمیت است با ما همراه باشید تا به شما طرز صحیح استفاده از نخ دندان را آموزش دهیم.

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , نکات مهم درمورد نخ دندان 1401 )

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشین…

 

دندانپزشکی دکتر کیانیان
( کلینیک دندانپزشکی کیانیان )

 

چه زمانی باید نخ دندان بکشید؟

دانستن زمان مناسب استفاده از نخ دندان همچنین به سلامت دهان و دندان کمک می کند. برخی از افراد معمولاً ابتدا مسواک می زنند و سپس نخ دندان می کشند. با این حال ، به طور کلی توصیه می شود که نخ دندان بکشید و سپس مسواک بزنید.

استفاده از نخ دندان باعث بلند شدن و آزاد کردن مواد غذایی و پلاکهای بین دندانهای شما می شود ، در حالی که مسواک زدن این ذرات را از دهان شما خارج می کند. اگر ابتدا مسواک بزنید و بعد از آن نخ دندان بکشید ، غذا و پلاک تا دفعه بعدی که مسواک می زنید در دهان شما باقی می ماند.

انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند حداقل یک بار در روز نخ دندان و دو بار در روز مسواک بزنید.

روش صحیح استفاده از نخ دندان چگونه می باشد :

  • در ابتدا از یک نخ دندان مناسب که در داروخانه ها وجود دارد، یک تکه به اندازه 30 _ 35 سانتی متر ببرید
  • سپس نخ را دور انگشتان وسط دو دست بپيچيد و آن را با انگشت شست و سبابه مهار كنيد
  • نخ دندان را با انگشت شست و سبابه طوری بگيريد كه حدود دو سانتی متراز نخ بين انگشتانتان محصور شود تا تسلط شما به حركت نخ افزايش يابد
  • حركت انگشتان جهت سهولت در کار با نخ دندان خیلی مهم است. از انگشتان شست جهت استفاده در دندان های فک بالا و از انگشتان سبابه جهت پاک کرن دندان های پایین استفاده کنید
  • نخ دندان را به آرامی به دور هر دندان بلغزانید و در حین انجام این کار نخ را محکم و کشیده نگه دارید
  • نخ را به صورت منحنی دور دندان گرد كنيد و به آرامی آن را تا زير ناحيه آزاد لثه ببريد و به سمت بالا حركت دهيد. اين حركت را دو يا سه بار تكرار كنيد
  • نوصیه می شود که نخ دندان را با فشار بین دندان ‌ها وارد نکنید، زیرا باعث آسیب به لثه ‌ها می ‌شود. بلکه آن را به آرامی میان دندان ‌ها حرکت دهید
    بعد از استفاده از نخ دندان مسواک بزنيد. اين موثرترين روش برای جلوگيری از پوسيدگی دندان ها و بيماری های لثه است

 

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , نکات مهم درمورد نخ دندان 1401 )

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشین…

 

استفاده صحیح از نخ دندان
( کلینیک دندانپزشکی کیانیان )

 

نکات مهم در حین استفاده از نخ دندان که بهتر است بدانید :

1_ نخ دندان را حتما به لثه مجاور دو دندان بکشید تا خوب تمیز شود. شاید در اوایل از لثه خون بیاید، ولی بعد از مدتی که لثه خوب تمیز شد، خونریزی کاهش پیدا خواهد کرد. در صورت ادامه خونریزی حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. احتمالا به جرم گیری نیاز خواهید داشت

2_ در صورتی که نخ دندان هنگام استفاده در بین دندان ها، رشته رشته یا پاره شود، احتمالا سه مشکل وجود دارد

بهترین روش استفاده از نخ دندان برای افراد دارای سیم و پلاک ارتودنسی چیست؟

استفاده از نخ دندان هنگامی که دندان ها اردتونسی شده باشند اگرچه دشوار است ؛ اما از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. به همین جهت متخصصان دندانپزشک معمولا توصیه می کنند که این افراد روزانه مدت زمان 10 تا 15 دقیقه را به کشیدن نخ دندان اختصاص دهند.

اما توجه داشته باشید نخ دندانی را جهت این کار انتخاب کنید که احتمال پارگی یا گیر کردن آن بین دندان ها پایین باشد. در ادامه شیوه استفاده از نخ دندان برای دندان های ارتودنسی را توضیح خواهیم داد.

 

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , نکات مهم درمورد نخ دندان 1401 )

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشین…

 

استفاده صحیح از نخ دندان
( کلینیک دندانپزشکی کیانیان )

 

 

دستورالعمل کشیدن نخ دندان برای دندان های ارتودنسی

  • حدود 35 یا 60 سانتی متر از نخ دندان را آماده کنید.
  • در مقابل آیینه بایستید بدین ترتیب اطمینان حاصل خواهید کرد که نخ دندان در موقعیت درستی قرار خواهد گرفت.
  • نخ را بین دندان و سیم ارتودنسی قرار دهید و انتهای دیگر نخ را دور انگشت خود بپیچید. در ادامه نخ را به سمت بالا و پایین بکشید به نحوی که در امتداد هر دو طرف دندان ها حرکت کند.
  • هنگام تمیز کردن دندان های بالایی سعی کنید که نخ را چندین مرتبه به شکل U درآورید. نخ را به آرامی و از قسمت پشت سیم خارج کنید. توجه داشته باشید که کشیدن یکباره نخ دندان به سیم ارتودنسی شما آسیب وارد خواهد کرد.
  • اکنون به سراغ دو دندان بعدی بروید و کلیه این مراحل را برای آن ها نیز اجرا کنید.
  • البته برای افراد دارای ارتودنسی به جز گزینه استفاده از نخ دندان گزینه استفاده از واترپیک نیز وجود دارد که در سهولت هرچه بیشتر و صرفه جویی در زمان بسیار موثر خواهد بود. این دستگاه آب را با فشار زیاد بین دندان ها می فرستد و بدین ترتیب آن ها را از هرگونه آلودگی پاک می کند.

آیا نخ دندان متناسب با دندان های خود را می شناسید؟

همانطور که می دانید نخ دندان در انواع مختلفی تولید می شود، اما کدام یک از آنها گزینه بهتری برای شما خواهد بود؟ جهت انتخاب نخ دندان مناسب موارد زیر را در نظر بگیرید :

  • فاصله یا فضای بین دندان ها
  • استفاده از سیم ارتودنسی
  • توجه به اولویت های خود
  • استفاده از نخ دندان در رابطه با دندان هایی که فاصله استانداردی از هم دارند آسان است در حالی که این امر در رابطه با دندان هایی با فاصله کم دشوار می شود. پس بهتر است با شناخت انواع نخ دندان بهترین نوع آن را برای خود انتخاب کنید.

 

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , نکات مهم درمورد نخ دندان 1401 )

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشین…

 

استفاده صحیح از نخ دندان
( کلینیک دندانپزشکی کیانیان )

 

 

انواع نخ دندان

نخ دندان ضخیم : این نوع نخ دندان مسطح بوده و در صورتی که بین دندان های شما فاصله زیادی وجود دارد استفاده از آن ها ایده آل خواهد بود.

نخ دندان استاندارد : این نوع نخ دندان یک رشته نایلونی نازک است که به راحتی بین دندان ها قرار می گیرد. این نوع نخ دندان در طعم های مختلفی تولید می شود و در صورتی که دندان های نزدیک به هم دارید استفاده از آن ها برای شما مناسب است.

نخ دندان ظریف : این نوع نخ دندان برای افراد دارای ارتودنسی ایده آل خواهد بود و به شما کمک می کند که آلودگی زیر پلاکت ها را به آسانی پاک کنید و بدین ترتیب بهداشت دندان خود را با وجود سیم و پلاکت های ارتودنسی رعایت کنید.

نتیجه

حفظ بهداشت دهان و دندان چیزی بیش از مسواک زدن است. آشنایی با شیوه صحیح استفاده از نخ دندان به شما کمک خواهد کرد که آلودگی ها و میکروب های موجود در فواصل دندان های خود را پاک کنید.

بدین ترتیب احتمال پوسیدگی دندان و ابتلا به بیماری های لثه به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. پس هرگز فراموش نکنید زمانی که مسواک می زنید استفاده از نخ دندان نیز الزامی خواهد بود.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشین…

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشین…

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشین…