پست و روکش دندان, لیرینگ دندان, لیرینگ دندان
19
آوریل

لیرینگ دندان در جردن

لیرینگ چیست؟

بهترین روش برای کامپوزیت دندان که کاملا طبیعی به نظر برسد، تکنیک لیرینگ است. در تکنیک لیرینگ رنگ ها به صورت لایه به لایه قرار می گیرند و با توجه کردن به سایه، رنگ روی آن قرار داده می‌شود تا دندان خیلی طبیعی به نظر برسد. چنانچه به دندان های خود نگاه کنید، دندان های شما از رنگ های مختلفی درست شده اند و یک رنگ نیستند. اکثرا لبه های دندان حالت شفاف و شیشه ای نسبت به بقیه قسمت های دندان دارند. چنانچه کامپوزیت ونیر با دقت بالایی انجام شود، ظاهری ثابت و یک دست دارد. اگر در بازسازی کامپوزیت ها به طبیعت بقیه دندان ها توجه نشود، در پایان کار این دندان با دندان های دیگر تفاوت خواهد داشت. این امر زیاد برای شخص مراجعه کننده خوشایند نیست. در روش لیرینگ به ضخامت دندان ها، رنگ و میزان شفافیت آن ها توجه زیادی می شود و در پایان کار نیز از پولیش های مخصوص برای براق تر کردن استفاده می شود. این امر باعث می‌شود روکش با دندان های دیگر تفاوت زیادی نداشته باشد و شخص مراجعه کننده از نتیجه ی کار راضی باشد.( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , لیرینگ دندان در جردن )

 

کلینیک دندانپزشکی کیانیان, لیرینگ دندان
( کلینیک دندانپزشکی مجهز کیانیان )

 

 

بعضی از افراد تصور می کنند که روکش کامپوزیت حتما باید سفید باشد تا دندان زیباتر به نظر برسد. اما باید گفت که این طرز فکر کاملا اشتباه است. اگر روکش کاملا سفید باشد، با بقیه دندان ها هم خوانی ندارد و دندان ها را ناهماهنگ تر خواهد کرد.

تکنیک لیرینگ کامپوزیت چگونه انجام می شود؟

دو عامل در نتیجه ی نهایی مطلوب برای کامپوزیت تاثیر دارند که یکی انتخاب تکنیک صحیح و اصولی است و دیگری مهارت دندان پزشک در اجرای خوب و درست ترمیم. اگر دندانپزشک در این دو عامل توانایی داشته باشد لبخندی زیبا با ظاهر شفاف و طبیعی خواهید داشت که مانند لمینت سرامیکی باشد، در حالی که از لحاظ کیفیت و قیمت همان کامپوزیت است.

در صورتی که بخواهید کامپوزیت دندان با روش لیرینگ را انجام دهید به مواردی که بیان می کنیم توجه کنید :

انتخاب رنگ مناسب کامپوزیت دندان

مهم ترین مسئله ای که در زیبایی کامپوزیت تاثیر دارد انتخاب رنگ درست کامپوزیت است. حتما باید رنگی انتخاب شود که با دندان های طبیعی ،رنگ پوست، سن و حتی رنگ چشم بیمار هم خوانی داشته باشد. اگر نا هماهنگی در رنگ باشد مصنویی نشان می دهد و در نتیجه زیبایی طبیعی را ندارد.

 

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , لیرینگ دندان در جردن )

حتما این مطلب را هم میپسندید…

پست و روکش دندان, لیرینگ دندان
( کلینیک دندانپزشکی مجهز کیانیان )

 

 

شفافیت کامپوزیت دندان

شفافیت روکش کامپوزیت هم به جنس کامپوزیت، هم به موادی که برای چسباندن روی دندان استفاده می شود، و هم کیفیت نصب بستگی دارد. البته نباید از تاثیر انتخاب رنگ در شفافیت غافل شد.

شکل و فرم دندان ها

اگر به جزییات فرم روکش ها به دقت توجه کنید و همه چیز رعایت شود، ظاهر دندان ها طبیعی تر خواهد بود. ترانسلوسنسی و یا اپاسیته مناسب در هر لایه، همراه با کیفیت بالای پولیش و پرداخت کامپوزیت باعث می شود که دندان ها سطحی کاملا صاف و براق داشته باشند.

در صورتی که دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی همه موارد را به طور دقیق و کامل انجام دهد، حاصل کار بسیار شبیه به دندان های طبیعی خواهد شد، که باعث می شود برای مدت طولانی دندان های زیبا و اصلاح طرح لبخندی بی نظیر داشته باشید.

تکنیک لایه بندی پلی کروماتیک

در این تکنیک رنگ های مختلفی از مواد کامپوزیت، اوپالسنت بر حسب نیاز دندانپزشک اضافه می شود. هدف اصلی در این تکنیک کامپوزیت دندان، دستیابی به بهترین نتایج زیبایی از لحاظ انتخاب رنگ مناسب است که باید شبیه دندان طبیعی باشد.

تکنیک لایه بندی دو رنگ

در این روش پس از مراحل اولیه کامپوزیت دندان که شامل اسیدشویی و اعمال چسب می ‌شود، کامپوزیت مات (مواد عاج) اضافه شده، حک شده و پخت می‌ شود. انتخاب رنگ مناسب برای عاج در این روش بهترین نتایج را به همراه دارد.

جداسازی عاج و مینای دندان

در این روش اضافات کامپوزیت گرفته می شود و به صورت شیب هایی در برابر دیواره های حفره آماده شده تا سطح اتصال به دندان اعمال می شود و به دنبال آن به میزان مینای دندان نهایی افزوده می شود. راه دیگر، استفاده از یک رنگ کامپوزیت تیره است چراکه ظاهر طبیعی بهتری را برای بخش عمده ترمیم تهیه می کند.

تکنیک سه طرفه

در این تکنیک از کامپوزیت دندان، نور پخت کامپوزیت با کمک ماتریس شفاف همراه با گوه های بازتابنده برای دستیابی به نتایج عالی کمک می کند. در اینجا، کامپوزیت با هدایت نور از طریق ماتریکس و گوه‌ها پخته می‌ شود و بدین ترتیب با جلوگیری از پلیمریزاسیون، از ایجاد فضای خالی در حاشیه لثه جلوگیری می شود. در واقع افزودن مواد کامپوزیت گوه‌ای به صورت تدریجی برای مهار بیشتر نواقص دیواره‌های حفره انجام می‌ شود.

 

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , لیرینگ دندان در جردن )

حتما این مطلب را هم میپسندید…

پست و روکش دندان, لیرینگ دندان
( کلینیک دندانپزشکی مجهز کیانیان )

 

تکنیک لایه‌بندی افقی افزایشی

کامپوزیت افقی افزایشی نوعی از کامپوزیت دندان است که دیواره های حفره آماده شده را به کف حفره متصل کرده و پس از فتوکور کردن، بیشترین میزان استحکام را ایجاد می کند. این افزایش دهنده افقی به چهار قسمت مثلثی شکل تقسیم می شود که یک قسمت در برابر دیوار حفره و قسمتی از کف قرار می گیرد، یک برش مورب به طور کامل با کامپوزیت عاج پر شده و پخت می شود و همزمان نیز یک برش مورب دیگر پر شده و خشک می شود.

تکنیک لایه بندی عمودی

در این نوع از کامپوزیت به روش لیرینگ، مقدار کمی از مواد کامپوزیت به صورت عمودی از یک طرف دیواره دندان به دیوار دیگر کشیده می شود و فضای دیواره لثه انقباض ناشی از پلیمریزاسیون را کاهش می دهد.

تکنیک لایه بندی افقی

در این نوع از کامپوزیت به روش لایه بندی، مواد ترمیم کننده کامپوزیت با ضخامت کمتر از 2.0 میلی متر به صورت افقی در برابر سطح حفره آماده شده، قرار داده می شود. اما نقطه ضعف اصلی این روش این است که تنش انقباض را هم افزایش می دهد.

تکنیک بالک فیل

این تکنیک برای پر کردن دندان با کامپوزیت به کار می رود و به دلیل معایب مختلف آن که در نهایت منجر به شکست ترمیم می‌شود، مانند سایر تکنیک های ترمیم کامپوزیت، روش رایجی نیست اما با این حال، برخی از پزشکان روش bulk fill را برای کاهش تنش در حاشیه‌های سطح حفره دندان توصیه می ‌کنند.( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , لیرینگ دندان در جردن )

داشتن معایبی مانند انقباض بیشتر پلیمریزاسیون، این تکنیک را به گزینه ای غیر قابل دوام تبدیل می کند، اما با این وجود مزیت اصلی این روش کامپوزیت دندان این است که مواد آن از تشکیل حفره های بیشتر جلوگیری می کند.

مقایسه لیرینگ دندان با سایر روش‌ها

همانطور که می‌دانید افراد زیادی جهت اصلاح طرح لبخند خود به کامپوزیت روی می‌آورند زیرا در مقایسه با سایر روش‌های سفید کننده دندان، هم ماندگاری و دوام بیشتری دارد، هم هزینه کمتری نسبت به لمینت دندان دارا می باشد. اما کامپوزیت به روش لیرینگ چیست؟ چه مزیت‌هایی نسبت به کامپوزیت به روش معمول دارد؟ قیمت لیرینگ دندان چقدر است؟ چه طیف رنگ‌هایی برای لیرینگ دندان استفاده می‌شود؟

دندانپزشکان در روش لیرینگ دندان از چندین لایه کامپوزیت دندان استفاده می‌کنند، که هر کدام از این لایه ها مجموعه‌ای از ویژگی‌های نوری متفاوتی را تشکیل می‌دهند که باعث ایجاد ماتی، تولید رنگ، براقیت و شدت براقیت و درخشندگی می‌شوند. هر یک از این لایه‌ها از خواص نوری مجزایی برخوردارند که وقتی به صورت لایه لایه روی هم قرار می‌گیرند، زیبایی و رنگ بسیار طبیعی به کامپوزیت‌های دندان می‌بخشند. در ونیر کامپوزیت دندان به روش لیرینگ روی سطح دندان تراش بیشتری داده می‌شود تا لایه لایه‌های مواد روی دندان قرار بگیرد.

افراد زیادی تصور می‌‌کنند که رنگ کامپوزیت دندان می‌بایست خیلی سفیدتر از رنگ طبیعی دندان باشد، این در حالی است که شاید در ابتدای ورود کامپوزیت به علم دندانپزشکی، اغلب رنگ آنها بسیار سفید و مشخص از دندان طبیعی بود ولی به مرور زمان و با پیشرفت علم و به وجود آمدن روش لیرینگ دندان دیگر کمتر کسی تمایل به همچین تفاوتی دارد. اگر توجه داشته باشید حتی رنگ دندان‌های طبیعی با هم متفاوت هستند، مانند دندان‎‌های نیش که تیزتر و شفاف‌ترند. تکنیک لیرینگ دندان باعث شده است که جلوه کامپوزیت‌ها یکنواخت نباشد و جلوه‌ای کاملا طبیعی از خود داشته باشند.

 

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , لیرینگ دندان در جردن )

حتما این مطلب را هم میپسندید…

لمینت سرامیکی دندان, لیرینگ دندان
( کلینیک دندانپزشکی مجهز کیانیان )

 

از چه طیف‌های رنگی برای لیرینگ دندان استفاده می‌شود؟

طیف‌ رنگ‌هایی که می‌بایست برای لیرینگ دندان انتخاب شود، بر اساس نظر دندانپزشک و زیباجو انتخاب می‌شود. نکته‌ای که می‌بایست در لیرینگ دندان دقت داشت، این موضوع است که هدف اصلی این تکنیک طبیعی بودن رنگ آن است، پس دندانپزشک به چندین فاکتور باید توجه داشته باشد تا به هدف خود دست پیدا کند. رنگ سفیدی چشم زیباجو، رنگ پوست و رنگ دندان‌های مجاور او که بسیار نکات مهمی در طبیعی جلوه دادن رنگ کامپوزیت به حساب می‌آیند. دندانپزشک از طیف های موجود، مجموعه ای را برای لایه لایه قرار دادن مواد انتخاب کرده و آنها را روی سطح دندان کار گذاشته تا به نتیجه دلخواه برسد.

کامپوزیت دندان به روش لیرینگ لب شیشه‌ای

امروزه در سلبریتی‌ها، افراد معروف و بازیگران به‌‌تازگی از لیرینگ لب شیشه ای یا به عبارتی کامپوزیت لبه شیشه ای یا لبه شفاف به روش لیرینگ دندان استقبال زیادی می‌شود و از آن برای زیبایی دندان خود استفاده می کنند. با پیشرفت متدها در علم دندانپزشکی و روش‌های جدید زیبایی و اصلاح طرح لبخند، متخصصان دندانپزشکی قادرند که عدم یکدست بودن دندان‌ها را برطرف کرده و به آنها جلوه‌ای زیبا و جذاب و در عین حال طبیعی ببخشند، به این منظور دندانپزشک از کامپوزیت هایی استفاده می‌کند که همانند ماده رزین دارای شفافیت و رنگ‌های متنوع باشند.( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , لیرینگ دندان در جردن )

در واقع کامپوزیت لبه شیشه ای به روش لیرینگ دندان هم برای اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم به صورت سلیقه ای برای زیباتر شدن و طبیعی تر جلوه دادن دندان ها مورد استقبال بسیاری قرار دارد که این مورد بستگی به سلیقه و انتخاب شما دارد.کلینیک  دندانپزشکی کیانیان در زمره اولین کلینیک هایی است که لیرینگ لب شیشه ای را به مراجعه کنندگان خود معرفی نمود و با استقبال فراوانی مواجه شد.

لیرینگ دندان در دوران بارداری

طبق تحقیقات صورت گرفته، درمان‌های زیبایی در هیچ زمینه‌ای به علت تزریق بی‌هوشی یا بی‌حسی ضروری نیستند و سفید کردن دندان‌ نیز از این حیث مستثنی نیست و باید به بعد از زایمان موکول شوند و به دلیل نگرانی های ایمنی بالقوه در مورد مواد سفید کننده، زنان باردار باید هر گونه روش سفید کردن دندان را به تاخیر بیندازید. روش‌های مختلف سفید کردن دندان در نظر بگیرید و گزینه های سفید کردن خود را با دندانپزشک خود در میان بگذارید و در مورد اینکه چه چیزی برای شرایط فردی شما بهتر عمل می‌کند، راهنمایی بخواهید.

 

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , لیرینگ دندان در جردن )

حتما این مطلب را هم میپسندید…

کامپوزیت دندان, لیرینگ دندان
( کلینیک دندانپزشکی مجهز کیانیان )

 

مزایا روش لیرینگ

  • هزینه مناسب در مقایسه با کاربرد
  • اگر کامپوزیت مستقیم باشد، روند و مدت زمان انجام آن کوتاه تر می شود
  • کامپوزیت مناسب می تواند بسیاری از مشکلات زیبایی از جمله بدشکل شدن دندان ها، تغییر رنگ و سایر عیوب را بپوشاند

معایب

  • مواد ضعیف تر که گاهی توسط دندانپزشکان استفاده می شوند بی کیفیت هستند و ممکن است اغلب خرد شوند
  • معمولاً برای یک یا 2 دندان تراشیده خوب کار می کند، اما برای اصلاح لبخند بزرگتر ایده آل نیست.

مراقبت های بعد از لیرینگ دندان

زمانی که از کامپوزیت لیرینگ برای دندان‌های خود استفاده کرده‌اید باید مواردی را رعایت کنید تا طول عمر و ماندگاری کامپوزیت بیشتر شود. این موارد عبارتند از :

  • حداقل روزی دو بار از مسواک نرم و نخ دندان استفاده کنید.
  • سعی کنید از مسواک‌هایی با برس نرم استفاده کنید.
  • از مصرف مواد غذایی سفت خودداری کنید چرا که باعث آسیب رسیدن به روکش می‌شود.
  • سعی کنید نوشیدنی‌های رنگی مانند قهوه و یا چایی را کمتر استفاده کنید تا دچار تغییر رنگ کامپوزیت نشوید.

نتیجه گیری

همانطور که می‌دانید کامپوزیت یک روش درمانی و زیبایی جهت زیباتر کردن دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند به حساب می‌آید که به شما کمک می‌کند تا با هزینه کمتر از لمینت دندان، اما با دوام و ماندگاری کمتر، بتوانید دندان‌هایی سفید، درخشان، براق و شفافی داشته باشید. در این بین، دندانپزشکان از روش نوینی جهت بهتر کردن و طبیعی‌تر جلوه دادن کامپوزیت‌ها با تکنیکی جدید به نام لیرینگ دندان، توانسته‌اند کاری کنند که فرقی بین دندان طبیعی شما و کامپوزیت‌ها دیگر احساس نشود. طیف رنگی بسیاری در کامپوزیت دندان موجود است، که بر اساس بهترین برند‌های کامپوزیت موجود در همه کشور‌ها، با ترکیب چندین طیف می‌توانید کامپوزیت مورد علاقه خود را به روش لیرینگ دندان تجربه کنید و از داشتن لبخندی زیبا و طبیعی لذت ببرید.

 

حتما این مطلب را هم میپسندید…