ایمپلنت دندان
13
دسامبر

بهترین ایمپلنت دندان در شمال تهران

ایمپلنت دندان چیست؟

همان طور که می دانید در حوزه دندانپزشکی کارها در دو گروه درمانی و زیبایی دسته بندی می شوند که در هر گروه می توان از روش های مختلف استفاده کرد. یکی از مواردی که در حوزه درمانی دندانپزشکی به آن می توان اشاره کرد، ایمپلنت دندان می باشد. ایمپلنت یک روش درمانی برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. ایمپلنت های دندانی پیچ هایی از جنس فلز می باشند که با استفاده از روش جراحی آن ها را در استخوان فک قرار می دهند. پس از قرار گرفتن پیچ در استخوان فک، پروتز های دندانی را بر روی پیچ ها قرار داده و به این ترتیب جای خالی دندان ها پر می شود. پایه های قرار داده شده در استخوان فک از جنس تیتانیوم می باشد. این فلز سازگاری کاملی با بدن دارد.( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , بهترین ایمپلنت دندان در شمال تهران )

 

کلینیک دندانپزشکی کیانیان
( کلینیک دندانپزشکی مجهز کیانیان )

 

عمل ایمپلنت دندان تا چه اندازه موفقیت‌آمیز است؟

درصد موفقیت عمل ایمپلنت دندان بنابه محل قرارگیری آن در آرواره متفاوت است. اما به‌طور کلی، موفقیت این عمل 98 درصد است. با مراقبت درست، ایمپلنت برای تمام عمر سالم باقی می‌ماند و آنچه در لثه کار گذاشته می‌شود هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد کرد.

ایمپلنت دندان و ساختار آن

داشتن اطلاعات در مورد درباره ایمپلنت دندان و آشنایی با مراحل درمانی دندان ایمپلنت می تواند این امکان را فراهم نماید که در انتخاب درمان صحیح و تصمیم برای انتخاب نوع درمان با دیدی باز و آگاهانه عمل نمایید. در درمان های رایج قدیمی که به صورت پروتزهای ثابت و متحرک عرضه می گردیدند، از دندانهای کناری به عنوان پایه (پروتز ثابت) و یا تکیه گاه (پروتز های متحرک) استفاده می گردیدکه این امر منجر به آسیب دیدن دندان های کناری می گردد. جاگذاری کردن دندان بدون دخالت دادن دندانهای کناری در داخل استخوان فک مشابه دندان های طبیعی و تبعاً جلوگیری از به آسیب دیدن دندان های کناری فلسفه ابتدایی ابداع ایمپلنت بوده است.

پیشرفت های علمی حاصله، امیدها را برای بازسازی مطلوب دندان های از دست رفته افزایش داده اما می بایستی به این امر توجه نمود که به دلیل پیچیده بودن مراحل و چالش های متعدد فنی و بیولوژیک این درمان، هر گونه ساده انگاری و عدم دقت علاوه بر صرف هزینه و وقت زیاد در نهایت شاید نتواند انتظارات را بر آورده نماید. شایان ذکر است در پاسخ به این سئوال که ایمپلنت چیست ؟ آشنایی با ساختار ایمپلنت دندان کمک شایانی در راستای پاسخگویی جامع به سئوال فوق الذکر و رفع ابهامات مربوطه خواهد نمود. بنابراین سعی گردیده است که در ادامه این مقاله، ساختار ایمپلنت دندون به صورت مبسوط شرح داده شود.

1- بدنه اصلی

همانگونه که در عکس ایمپلنت در تصویر مقابل مشاهده می نمایید، ساختار اصلی ایمپلنت (قسمت تحتانی در عکس ) یک پایه از جنس فلز تیتانیوم و یا آلیاژهای تیتانیوم به شکل پیچ است که با جراحی ایمپلنت دندان در داخل استخوان فک کاشته می شود. بدین منظور بعد از برش لثه در ناحیه مورد نظر و دسترسی به استخوان فک، با استفاده از دریل و مته ای که هم سایز پایه ایمپلنت است در استخوان فک حفره ایجاد شده و پایه ایمپلنت در داخل حفره قرار می گیرد.

یکی از دلایل بالا بودن قیمت ایمپلنت علاوه بر بالا بودن قیمت فلز تیتانیوم، نحوه ساخت ایمپلنت می باشد. نحوه ساخت ایمپلنت به گونه ای بوده که ایمپلنت در سطح خود به صورت هوشمند عمل نموده و استخوان مجاور را تحریک به استخوان سازی می نماید. لذا استخوان سازی در اطراف ایمپلنت منجر به استحکام ایمپلنت به استخوان اطراف شده و استحکامی مشابه ریشه دندان طبیعی را فراهم می نماید.

2- اباتمنت یا اتصال دهنده با تاج

همانگونه که در عکس ایمپلنت دندانی نشان داده شده است، اباتمنت (قسمت میانی در عکس) پس از کار گذاشتن تنه اصلی ایمپلنت (قسمت تحتانی در عکس) برروی ایمپلنت قرار می گیرد و برای حفظ و نگهداری پروتز و یا ساختارهای فوقانی سیستم ایمپلنت بکار می رود. اباتمنت انواع مختلفی دارد که سه نوع عمده آن عبارتند از نوع پیچ شونده که به تنه اصلی پیچ می شود ، نوع سِمآن شونده که به تنه اصلی چسبیده می شود و نوع سوم که به عنوان اتصالات اُوِردِنچِری برای دست دندان کامل و یا پارسیل محکم شده و همراه با ایمپلنت بکار می رود ( این نحوه از اتصالات مثل دکمه های فشاری عمل کرده و با فشار جا افتاده و با مختصر فشار جدا می شوند). اباتمنت ممکن است به صورت مستقیم و یا زاویه دار نسبت به تنه اصلی قرار گیرد که نوع مستقیم و زاویه دار هریک کاربردهای مخصوص خود را دارد.

3- قسمت تاج

تاج ایمپلنت و یا روکش ایمپلنت (قسمت فوقانی در عکس ایمپلنت دندان) بعد از قالبگیری در لابراتوار ساخته می شود و فرم روکش و رنگ آن بسته به فضای موجود و دقت دندانپزشک متفاوت خواهد بود. روکش مناسب برای ایمپلنت، سطح جونده مناسب جهت تغذیه بیمار و نیز رنگ و فرم مناسبِ زیبایی دندان ها را فراهم می نماید. همچنین، روکش ایمپلنت بایستی به گونه ای ساخته شود که رعایت بهداشت آن آسان بوده و به روشهای معمول بتوان آن ها را تمیز نمود.

 

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , بهترین ایمپلنت دندان در شمال تهران )

حتما این مطلب را هم میپسندید…

ایمپلنت دندان
( کلینیک دندانپزشکی مجهز کیانیان )

 

 

مراحل انجام ایمپلنت

در این مقاله مراحل و روش ایمپلنت دندان شرح داده شده است. به طور کلی، مراحل کاشت دندان ایمپلنت شامل چهار مرحله می باشد که در ادامه به صورت کامل توضیح داده شده است. می بایستی توجه نمود که نحوه کاشت ایمپلنت با توجه به شرایط هر بیمار اندکی متفاوت خواهد بود.

در مرحله اول، متخصص ایمپلنت دندان (پریودنتیست) با دقت وضعیت دهان و دندان های شما را بررسی کرده و بعد از عکس برداری و یا سی تی اسکن از سر، دندان ها و فک، امکان آن برای شما را تأیید یا رد خواهد نمود.

در صورت تایید امکان پذیر بودن ایمپلنت کردن دندان در مرحله اول، متخصص ایمپلنت دندان (ایمپلنتولوژیست) از طریق جراحی و با استفاده از بی حسی موضعی آن را در داخل استخوان فک، زیر بافت لثه قرار می دهد.

در مرحله سوم از مراحل کاشت دندان ایمپلنت، بعد از گذشت زمان مناسب که بافت لثه ترمیم گردید و ایمپلنت کاشته شده با استخوان پیوند برقرار نمود، متخصص ایمپلنت دندان (پریودنتیست) آباتمنت را به ایمپلنت کاشت شده متصل می نمایند.

در مرحله پایانی، پروتز دندان ساخته شده، بعد از گذشت زمان مناسب به آباتمنت متصل می شود.

 

طول عمر ایمپلنت چقدر است

طول عمر ایمپلنت دندان یکی دیگر از سئوالاتی است که امروزه برای بسیاری از بیماران مطرح می گردد. در این مقاله سعی بر آن شده است که در راستای پاسخ به سئوال فوق، اطلاعاتی درباره عمر ایمپلنت در اختیار خوانندگان قرار گیرد.

امروزه در طراحی و ساخت ایمپلنت از تکنولوژی‌های نوین ‌استفاده می گردد که این امر به همراه انجام صحیح و دقیق روش های جراحی ایمپلنت دندانی منجر می گردد که عمر ایمپلنت در فک بسیار افزایش یافته و می توان در شرایط ایده‌آل برای ایمپلنت‌ عمر نا محدود را متصور گردید. به طور کلی، عمر ایمپلنت بستگی به عوامل مختلفی دارد که از آن جمله می توان به تکنولوژی ساخت، جنس و مشخصات مکانیکی ایمپلنت و همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان بیمار اشاره نمود.

البته لازم به ذكر است كه همانند سایر درمان های دندان پزشکی، عمر نا محدود ایمپلنت بدون رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان توسط بیمار و انجام معاینات دوره ای توسط دندان پزشک میسر نخواهد بود.

 

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , بهترین ایمپلنت دندان در شمال تهران )

حتما این مطلب را هم میپسندید…

ایمپلنت دندان
( کلینیک دندانپزشکی مجهز کیانیان )

 

 

روکش ایمپلنت

یکی از مراحل ایمپلنت دندانی ساخت روکش ایمپلنت و نصب آن در دهان بیمار می باشد که در ادامه به صورت کامل توضیح داده شده است. می بایستی توجه نمود که ساخت روکش ایمپلنت و نصب آن در دهان بیمار با توجه به شرایط هر بیمار اندکی متفاوت خواهد بود.

به طور کلی، بعد از گذشت زمان مناسب از جراحی ایمپلنت که بافت لثه ترمیم گردید و ایمپلنت کاشته شده با استخوان پیوند برقرار نمود، دندان پزشک اقدام به برداشتن لثه قرار گرفته بر روی ایمپلنت دندانی و آشکار نمودن آنها در محیط دهان نموده و آباتمنت را به ایمپلنت کاشت شده متصل می نماید.

سپس دندان پزشک موقعیت ایمپلنت های دندانی و فک مقابل آن را به منظور ساخت روکش ایمپلنت قالب گیری می نماید و رنگ روکش را با توجه به رنگ دندان های بیمار و نظر بیمار انتخاب می نماید. روکش ایمپلنت می بایستی با خصوصیات و شرایط دهان کاملا سازگاری داشته باشد. امروزه از روکش های چینی (پرسلن) و یا روکش های زیرکونیا به عنوان روکش ایمپلنت به دلیل سازگاری بالا ترکیبات این دو نوع روکش با شرایط دهان استفاده کی گردد.

پس از ساخت روکش ایمپلنت در لابراتوار، روكش ساخته شده‌ بر روی آباتمنت قرار گرفته و در صورت مناسب بودن و راحت بودن بیمار با آن و همپنین تطبیق رنگ آن، به صورت دائم به آباتمنت چسبانده می

آیا ایمپلنت های دندان می‌توانند در کنار دندان طبیعی قرار داده شوند ؟

ایمپلنت‌های دندانی عموما در کنار دندان‌های طبیعی قرار می‌گیرند و این کار درستی برای انجام دادن است. تنها استثنایی که در این مورد وجود دارد این است که ریشه‌ی دندان مجاور کج شده باشد و در مسیر قرار گرفتن ایمپلنت قرار داشته باشد که امکان جایگزینی ایمپلنت در این حالت وجود ندارد. با انجام این کار ممکن است ایمپلنت به ریشۀ دندان آسیب برساند. با داشتن تصویر سی‌تی‌اسکن قبل از شروع کار می‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد.

آیا همه‌ی افراد می‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند؟

به‌طور کلی هر فرد سالمی که می‌تواند عمل جراحی دندان و کشیدن آن را تحمل کند، برای انجام ایمپلنت دندان مشکلی نخواهد داشت. بیمارانی که تحت این عمل قرار می‌گیرند باید لثه‌های سالم و استخوان‌های کافی برای نگه داشتن ایمپلنت داشته باشند. لازم است، این افراد به بهداشت دهان و دندان به‌خوبی رسیدگی کرده و مرتب برای معاینه دندان به دندان‌پزشک مراجعه کنند. انجام ایمپلنت دندان برای کسانی که زیاد سیگار می‌کشند، تحت پرتو درمانی در نواحی سر و گردن قرار دارند یا به بیماری‌های مزمنی مانند دیابت و بیماری های قلبی دچار هستند نیاز به ارزیابی و معاینه دارد و پزشک باید درباره‌ی امکان انجام ایمپلنت دندان تصمیم بگیرد.

 

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , بهترین ایمپلنت دندان در شمال تهران )

حتما این مطلب را هم میپسندید…

دندانپزشکی دکتر کیانیان
( کلینیک دندانپزشکی مجهز کیانیان )

 

مراحل ایمپلنت دندان چیست؟

نخستین گام انجام ایمپلنت، برنامه‌ریزی انفرادی برای هر بیمار در روند درمان است. این برنامه از سوی دندان‌پزشک و با در نظر گرفتن نیازهای هر بیمار تنظیم می‌شود. پزشک، گزینه‌هایی را که با نیازهای فردی مطابقت دارند در برنامه‌ی درمانی لحاظ می‌کنند.

در گام بعدی، ریشه‌ی دندان در لثه کاشته می‌شود. این ریشه‌ی کوچک از جنس تیتانیوم است که در فک و به‌جای ریشه‌ی دندان ازدست‌رفته کار گذاشته می‌شود، بعد از 6 تا 12 هفته در فک ثابت می‌‌شود و استخوان فک هم بهبود پیدا می‌کند. پس از این مرحله باید قطعه‌ی پروتزی دیگری روی ریشه‌ی کوچک تیتانیومی نصب شود تا دندان جدید را به‌خوبی نگه دارد.

برای اینکه دندان جدید طبیعی و راحت باشد، دندان‌پزشک به ساختار و شکل دندان‌های دیگر نگاه می‌کند (نوع و آرایش دندان‌های دیگر مهم است). ایمپلنت کردن دندان یا دندان‌های جدید براساس شکل و آرایش دندان‌های واقعی صورت می‌گیرد. سپس تاج دندان روی دیگر اجزای پروتزی کار گذاشته‌شده در فک، نصب می‌شود.

برخی از بیماران به‌جای یک یا چند تاج منفرد، از اتصالاتی روی ایمپلنت استفاده می‌کنند که پروتزی متحرک را نگه می‌دارند. رنگ دندان جدید هم باید با دندان‌های قبلی مطابقت داشته باشد. از آنجا که با ایمپلنت کردن دندان، دندان‌های پروتزی جدید در فک کار گذاشته می‌شوند، شکل، عملکرد و حسی که ایجاد می‌کنند کاملا مشابه با دندان طبیعی خواهد بود.

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

کسانی که ایمپلنت دندان را انجام داده‌اند، معمولا درطول درمان با درد و ناراحتی بسیار اندکی مواجه بوده‌اند. برای انجام این عمل به بی‌حسی موضعی نیاز است و درد آن نسبت به دردِ کشیدن دندان بسیار کمتر است. بعد از جراحی هم برای از بین بردن ناراحتی و درد خفیف می‌توان از داروهای مسکن بدون نسخه‌‌ای چون تیلنول (همان استامینوفن) و موترین (همان ایبو پروفن) استفاده کرد.

 

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , بهترین ایمپلنت دندان در شمال تهران )

حتما این مطلب را هم میپسندید…

 

ایمپلنت دندان
( کلینیک دندانپزشکی مجهز کیانیان )

 

آیا در طی دورۀ درمان می‌توانید دندان مصنوعی در دهانتان قرار دهید ؟

  • اگر دندانی که با ایمپلنت جایگزین شده در منطقۀ آشکاری از دهان شما قرار داشته باشد مسلما شما می‌خواهید دندانی برای نمایان ساختن در حین گذراندن دورۀ درمان داشته باشید.
  • راه‌های مختلفی برای انجام اینکار وجود دارد، از دندان مصنوعی موقتی گرفته تا بریج‌های موقتی.
  • اگر دندان جایگزین در حین مراحل درمان استفاده شود نباید فشار خارج از کنترلی به ایمپلنت‌های زیرین وارد کند.

 

چه تعداد دندان را می‌توان ایمپلنت کرد ؟

اگر شما فقط یک دندان از دست رفته دارید، فقط به یک ایمپلنت نیاز دارید.

اگر دو یا چند دندان از دست رفته دارید ممکن است برای هر دندان، یک ایمپلنت احتیاج نداشته باشید، تعداد کاشت مورد نیاز با توجه به حجم استخوان در محلی که قرار است ایمپلنت گذاشته شود و نیز تعداد دندانهای ازدست رفته تعیین میشود.

اگر شما همه ی دندانهای خود در یک فک یا هر دو فک را از دست داده اید، میزان کاشت دندان مورد نیاز برای قوس کامل دندانها به چند عامل بستگی
دارد :

1- کدام فک تحت درمان قرار می‌گیرد

2- مقدار استخوان موجود

3- سیستم عضلانی بیمار در هنگام جویدن غذا

4- طراحی پروتز (ثابت یا قابل جابجایی)

با ایمپلنت ها چه کارهای دیگری نیز می‌توان انجام داد ؟

اگر شما هیچ دندانی در فک پایین ندارید و برای جایگزینی چندین ایمپلنت آماده نیستید، پروتز معمولی فک پایینی می‌تواند به طور قابل توجهی با جایگزینی دو تا چهار ایمپلنت در زیر بخش جلویی بهبود یابد که به این مورد اوردنچر (overdenture) می‌گویند. اوردنچر یکسانی که در فک پایینی استفاده شده است هنگامی که برای درمان فک بالایی استفاده می‌شود، از آنجایی که استخوان فک بالایی عموما نرم تر از پایینی است به ایمپلنت های بیشتری نیاز دارد. اوردنچرهای حمایت کنندۀ ایمپلنت همانند پروتز های معمولی برای تمیز کردن روزانه درآورده می‌شوند. اگرچه هنگامی که دوباره به دهان گذاشته می‌شوند، ایمپلنت آنها را ثابت می‌کند. با آمادگی لازم، امکان قرار دادن دندان‌های حمایت کنندۀ ایمپلنت در یک روز وجود دارد.(قرار دادن دندان در همان روزی که ایمپلنت قرار داده شده است)، هرچند که این کار برای همه مناسب نیست. (این کار به همه توصیه نمی شود.) برای کاشت دندان گزینه‌های زیادی وجود دارد و هر یک از این گزینه‌ها چندین راه برای انجام دادن دارند. بنابراین شما باید با دندانپزشک متخصص کاشت دندان خود دربارۀ اینکه از چه روشی برای درمان استفاده خواهید کرد، صحبت کنید.

 

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , بهترین ایمپلنت دندان در شمال تهران )

حتما این مطلب را هم میپسندید…

ایمپلنت دندان
( کلینیک دندانپزشکی مجهز کیانیان )

 

 

مزایای ایمپلنت دندان

معمولا تحقیق در رابطه با مزایای یک روش درمانی می تواند در گرفتن تصمیم درست برای استفاده از آن موثر باشد. از همین رو لازم است در رابطه با مزایای ایمپلنت دندان به عنوان یک روش درمانی صحبت کنیم. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. ایمپلنت دندان شباهت زیادی به دندان طبیعی دارد : مهم ترین مزیت استفاده از ایمپلنت های دندانی را می توان شباهت آن به دندان های طبیعی بیان کرد.
  2. عمر بالا : یکی دیگر از مزایای ایمپلنت ها عمر طولانی آن ها می باشد. شاید اغراق نباشد که بگوییم ایمپلنت ها یک عمر باقی می مانند و می توانید مدت ها از آن ها استفاده کنید.
  3. مانع از تخریب استخوان فک می شود : هنگامی که جای دندان به مدت طولانی خالی باقی بماند، استخوان فک تخریب شده و همین موضوع می تواند مشکلات جدی تری را برای فرد به دنبال داشته باشد. در هر سالی که جای دندان خالی بماند حدود 25 درصد از حجم استخوان تخریب می شود. پر کردن جای خالی دندان با ایمپلنت دندان از این موضوع جلوگیری می کند.
  4. گفتار طبیعی را به فرد باز می گرداند : جای خالی دندان ها می تواند بر روی تلفظ کلمات و گفتار طبیعی تاثیر منفی داشته باشد. اما استفاده از ایمپلنت از آن جهت که شبیه به دندان طبیعی عمل می کند، می تواند این مشکل را از بین ببرد.
  5. پیشگیری از عفونت لثه : با توجه به این که استفاده از ایمپلنت فاصله ی بین دندانی را از بین می برد امکان تجمع باکتری از بین رفته و از این جهت می تواند گفت که استفاده از آن مانع از پوسیدگی دندان ها و عفونت لثه می شود.

معایب ایمپلنت دندان

  1. قیمت بالا : مهم ترین ایرادی که به کاشت ایمپلنت وارد است، قیمت بالای آن می باشد. در واقع می توان گفت که قیمت آن نسبت به موارد مشابه بسیار بیشتر است.
  2. امکان شکستن بدنه ایمپلنت : از دیگر معایب ایمپلنت دندان می توان به احتمال شکستن بدنه آن اشاره کرد. البته این احتمال بسیار ضعیف است اما نمی توان گفت که غیرممکن می باشد. توجه داشته باشید که اگر بدنه ایمپلنت دچار شکستگی شود، امکان ترمیم آن وجود ندارد.
  3. لق شدن و یا امکان افتادن روکش ایمپلنت : اگر فشار زیادی به ایمپلنت ها وارد شود امکان افتادن و یا لق شدن روکش آن وجود دارد. در صورتی که چنین مشکلی به وجود آمد، در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.
  4. شل شدن پیچ ایمپلنت : گاهی ممکن است بر اثر فشار زیادی که به ایمپلنت وارد می شود، پیچ آن شل شود. این مشکل معمولا بر اثر دندان قروچه، خوردن مواد غذایی سفت یا رفتن سنگ زیر دندان به وجود می آید.
  5. زمانبر بودن پروسه درمانی : پروسه درمانی در این روش چیزی در حدود 4 تا 6 ماه است تا بتوان نتیجه ی مطلوب را دریافت کرد. گاهی همین مورد مانع از استفاده ی آن می شود. به همین دلیل می توان آن را یکی از معایب ایمپلنت دندان معرفی کرد.

همان طور که می دانید هر روش درمانی در کنار مزایایی که دارد می تواند معایبی هم داشته باشد. از همین رو باید گفت که ایمپلنت دندان هم از این موضوع مستثنی نبوده و می توان معایبی را برای آن در نظر گرفت.

 

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , بهترین ایمپلنت دندان در شمال تهران )

حتما این مطلب را هم میپسندید…

ایمپلنت دندان
( کلینیک دندانپزشکی مجهز کیانیان )

 

 

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

کسانی که ایمپلنت دندان را انجام داده‌اند، معمولا درطول درمان با درد و ناراحتی بسیار اندکی مواجه بوده‌اند. برای انجام این عمل به بی‌حسی موضعی نیاز است و درد آن نسبت به دردِ کشیدن دندان بسیار کمتر است. بعد از جراحی هم برای از بین بردن ناراحتی و درد خفیف می‌توان از داروهای مسکن بدون نسخه‌‌ای چون تیلنول (همان استامینوفن) و موترین (همان ایبو پروفن) استفاده کرد.

مراقبت از دندان ایمپلنت‌شده چگونه است؟

مراقبت‌های لازم برای دندان ایمپلنت‌شده دقیقا مانند مراقبت از دندا‌ن‌های عادی است و شامل مسواک زدن، نخ دندان، شست‌وشو با دهانشویه‌ی آنتی‌باکتریال و مراجعه به پزشک برای معاینه‌ی مرتب می‌شود.

 

حتما این مطلب را هم میپسندید…

حتما این مطلب را هم میپسندید…

حتما این مطلب را هم میپسندید…