درمان ریشه دندان , عصب کشی دندان
02
نوامبر

عصب کشی دندان در جردن و ونک

عصب‌کشی چیست؟

عصب‌کشی درمانی است که با هدف برداشتن بافت عفونی از پالپ دندان و کانال‌های ریشه و از بین بردن درد انجام می‌شود. ریشه‌های کانال دندان حاوی یک سری عروق خونی برای رساندن مواد مغذی به دندان، و یک سری عصب برای شناسایی عوامل تأثیرگذار مختلف، از جمله سرما، گرما و فشار هستند. بسیاری از بیماران اغلب می‌پرسند: « چه موقع به عصب‌کشی نیاز خواهم داشت، و آیا تنها به صرف داشتن دندان درد، برداشتن عصب ضروری است؟ » تمامی این موارد ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. برداشتن یک عصب یکی از مراحل عصب‌کشی است که زمانی انجام آن ضروری می‌شود که دندان دچار پوسیدگی و پالپ عفونی شده باشد. در ادامه، این عمل را با جزئیات بیشتری توضیح خواهیم داد.( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , عصب کشی دندان در جردن و ونک )

کلینیک دندانپزشکی کیانیان
( کلینیک دندانپزشکی مجهز کیانیان )

چه زمانی عصب و ریشه دندان به عفونت و التهاب مبتلا خواهد شد؟

دندان های ما ارتباط مستقیمی با غذا هایی که مصرف می کنیم دارند، در این حالت اگر بهداشت دهان و دندان رعایت نشود، قطعا مقداری از غذا لا به لای دندان باقی خواهد ماند و این بستری و محیطی مناسب برای رشد انواع باکتری های تجزیه کننده و موارد دیگر خواهد بود. باکتری های تجزیه کنند در این محل ها شروع به تکثیر و تشکیل کلنی خواهند کرد و در نهایت ماده تولید شده در اثر رشد این باکتری ها منجر به پوسیدگی دندان می شود. در صورت بی توجهی به پوسیدگی و درد های سطحی دندان، می توانیم موارد مختلفی مانند التهاب و عفونت را مشاهده کنید. در این حالت پزشک برای از بین بردن درد دندان شما و التهاب و عفونت ناشی از رشد باکتری تنها راه کار خود که عصب کشی دندان است را پیشنهاد خواهد داد. در نظر داشته باشید اگر به این مرحله توجه نکنید، امکان درگیری باقی دندان ها نیز وجود دارد.

روش های تشخیصی

اما در نظر داشته باشید هیچ اندودنتیستی بدون دیدن عکس های دندان شما برای انجام عصب کشی اقدام نخواهد کرد و بعد از بررسی عکس های شما در نهایت تجویز خود را که عصب کشی هست یا خیر به شما اعلام خواهد نمود. معمولا عکس برداری پزشکی توسط اشعه ایکس صورت می گیرد و عکس های شما از زوایا مختلف گرفته می شود. دکتر با بررسی آن ها می تواند وجود عفونت و یا عدم وجود آن را تشخیص دهد. وی همچنین تشخیص میدهد که این دندان را بهتر است عصب کشی کرده یا کشیده و درمان ایمپلنت دندان انجام دهید.

روش انجام عصب کشی دندان توسط اندودنتیست

در روش درمان ریشه ابتدا بافت های دارای عفونت و التهاب که به آن ها بافت آسیب دیده می گوییم را از تاج دندان ها برمی دارند. بعد از تمیز نمودن محل مورد نظر، با مواد پلاستیکی مانند اما طبیعی به نام گوتا کانال های موجود را پر خواهند کرد. در انتهای کار نیز محل فوق را ضد عفونی نموده، در نهایت نیز با مواد پر کننده دندان مانند کامپوزیت دندان برای مهر و موم کردن آن اقدام می کنند. در این حالت از عفونت های بعدی جلوگیری خواهد شد و دیگر شاهد این موارد دلخراش نخواهیم بود. امروزه با پیشرفت علم حتی در زمینه دندان پزشکی می توانیم درمان ریشه دندان هایی که پیچیده هستند را نیز مشاهده نماییم. در این حالت می توانیم عنوان کنیم که همه می توانند در صورت نیاز از این روش استفاده نموده و با عصب کشی دندان درد خود را تسکین دهند.

 

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , عصب کشی دندان در جردن و ونک )

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشین…

درمان ریشه دندان , عصب کشی دندان
( کلینیک دندانپزشکی مجهز کیانیان )

 

علت عفونت کانال ریشه دندان چیست؟

عفونت کانال ریشه می‌تواند به چندین علت رخ دهد، با این حال ریشه اصلی این مشکل همیشه نفوذ باکتری‌ها به درون پالپ است. علت عفونت کانال ریشه دندان با توجه به شیوه حمله باکتری‌ها با پالپ دندان تعیین می‌شود. علل اصلی چنین عفونتی عبارتند از :

  • پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان که به باکتری‌ها اجازه می‌دهد تا به پالپ نفوذ کرده و آن عفونی کنند.
  • ترک خوردگی یا آسیب فیزیکی دندان، که راه را برای باکتری‌ها باز می‌کند.
  • کشیدن، افتادن یا کنده شدن دندان که به باکتری‌ها اجازه می‌دهد به پالپ نفوذ کنند.
  • انواع مختلف جابه‌جایی دندان به دلایلی مانند خروج نسبی دندان از ساکت، فرو رفتگی یا لقی جزئی آن.
  • نکروز استریل ناشی از کانکاشن ( کوفتگی ) دندان ( نشانه‌های آن عبارتند از تغییررنگ دندان یا کلسیفیکاسیون بالای کانال‌ها که با عکس رادیولوژی قابل شناسایی است ) .
    ناهنجاری ساختمان ( آناتومی ) دندان که به باکتری‌ها اجازه می‌دهد بافت پالپ را عفونی کنند.
  • انجام مکرر درمان‌های دندانپزشکی روی یک دندان به خصوص.
  • علت اصلی عفونت کانال ریشه پوسیدگی‌هایی هستند که با تخریب دندان به باکتری‌ها اجازه می‌دهند تا به پالپ دسترسی یافته و آن را عفونی کنند.

 

نکاتی درباره عصب کشی

طبق مطالعات انجمن عصب کشی دندان آمریکا ( AAE ) ، سالانه بیش از 15 میلیون مورد عصب کشی در ایالات متحده انجام می شود.

طبق مطالعات انجمن عصب کشی دندان آمریکا ( AAE ) بیش از 41000 عصب کشی هر روز انجام می شود.

معمولاً تصور می شود که روش های عصب کشی دندان دردناک ترین درمان دندانپزشکی است ، اما مطالعات نشان داده است که تنها 17 درصد از افرادی که درمان عصب کشی دندان را انجام داده‌اند ، آن را “دردناک ترین تجربه دندانپزشکی” خود توصیف کرده اند.

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که علائم التهاب ریشه به نوع باکتری عفونت وابسته است.

تنها راه برای اطمینان از اینکه آیا به عصب کشی نیاز دارید ، مراجعه به دندانپزشک است. اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید ، هر چه سریعتر باید به دندانپزشک مراجعه کنید. هرچه دندان شما زودتر درمان شود ، نتیجه آن بهتر خواهد بود.

 

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , عصب کشی دندان در جردن و ونک )

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشین…

درمان ریشه دندان , عصب کشی دندان
( کلینیک دندانپزشکی مجهز کیانیان )

 

 

علائمی که فقط توسط دندانپزشک قابل تشخیص هستند

دندانپزشک بعد از شنیدن علائم و دغدغه‌هایتان با استفاده از روش‌های تخصصی تعیین می‌کنند که به درمان اندودنتیک نیاز دارید یا خیر. در این بخش تکنیک‌ها و شیوه‌های مورد استفاده دندانپزشکان برای تعیین نیاز به عصب‌کشی را توضیح خواهیم داد.

شیوه‌هایی که دندانپزشکان با استفاده از آن‌ها نتیجه می‌گیرند که به عصب‌کشی نیاز است یا خیر، عبارتند از :

  • عکس رادیولوژی
  • شناسایی دمل‌های لثه مداوم یا عود کننده
  • شناسایی تیرگی رنگ دندان مشکل‌دار
  • نمایان شدن عصب‌های دندان
  • ضربه زدن به دندان
  • تست‌های حرارتی و الکتریکی
  • تست بی‌حسی انتخابی و بررسی حفره.

دندانپزشکان همیشه از تک تک تکنیک‌های فوق‌الذکر استفاده نمی‌کنند، و تجویز عصب‌کشی لزوماً مستلزم وجود دمل‌های لثه، تیره شدن دندان مشکل‌دار، یا تیر کشیدن ناشی از تست ضربه نیست. برای یک دندانپزشک حرفه‌ای، وجود چند مورد کافی است تا لزوم درمان اندودنتیک را تشخیص دهد. در اکثر موارد، حتی یکی از این نشانه‌ها ( برای مثال عکس رادیولوژی ) می‌تواند بهترین گزینه درمانی را برای دندانپزشک مشخص کند. البته، متخصصان اغلب برای اینکه بتوانند با اطمینان بهترین درمان را تعیین کنند، از چند تکنیک استفاده می‌کنند.

عکس رادیولوژی

بعد از خواندن این مقاله، خواهید دانست که چه چیزی شما را نیازمند عصب‌کشی می‌کند؛ البته، اگر دندان مشکل‌دار باعث درد یا ورم نشود، شما حتی متوجه نخواهید شد که نیاز فوری به درمان دندانپزشکی دارید. به همین دلیل است که معاینات منظم پرتوی ایکس ( عکس‌های ادیولوژی ) می‌تواند مشکلات دندان را به موقع شناسایی کرده و به شما اجازه دهد تا به شکل مؤثری دندانتان را درمان کنید. برای همین، دندانپزشکان از عکس‌های رادیولوژی برای شناسایی یک رادیولوسنسی ( به معنی وجود یک نقطه تاریک بروی نوک ریشه دندان مشکل‌دار در عکس‌ رادیولوژی ) و همچنین نشانه‌های تغییرات استخوانی ناشی از عفونت دندان استفاده می‌کنند.

البته، عکس‌های رادیولوژی همیشه نمی‌توانند به طور 100% تعیین کننده‌ی نیاز به عصب‌کشی باشند. آن‌ها می‌توانند موارد مشکوک مختلفی را نشان دهند، که در واقع، ممکن است حتی نشانه آسیب یا عارضه‌ای هم نباشند. از این ابزار در کنار سایر روش‌ها استفاده می‌شود تا تصویر کاملی از شرایط به دست آمده و براساس آن، نیاز به درمان اندودنتیک تشخیص داده شود.

 

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , عصب کشی دندان در جردن و ونک )

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشین…

درمان ریشه دندان , عصب کشی دندان
( کلینیک دندانپزشکی مجهز کیانیان )

 

درد مداوم

درد مداوم دندان یکی از علائمی است که نشان می دهد به درمان عصب کشی نیاز است. درد در دندان ممکن است همیشه شما را آزار دهد ، یا ممکن است هر از گاهی بروز کند. امکان دارد ، درد را در اعماق استخوان دندان احساس کنید. یا ممکن است احساس درد ارجاعی در صورت ، فک یا سایر دندان های خود داشته باشید. درد دندان ممکن است دلایل دیگری غیر از آسیب ریشه داشته باشد. برخی دیگر از دلایل درد دندان عبارتند از :

  • بیماری لثه
  • حفره یا پوسیدگی
  • درد منتقل شده از عفونت سینوس یا مشکل دیگر
  • پر کننده آسیب دیده و نامناسب
  • دندان عقل نهفته که آلوده شده باشد

مهم نیست که علت دندان درد چیست ، اگر دندان درد دارید ، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید ، به خصوص اگر درد مداوم باشد. تشخیص و درمان به موقع دندان درد نتیجه بهتری دارد.

 

حساسیت به گرما و سرما

آیا هنگام خوردن غذای گرم یا نوشیدن یک فنجان قهوه دندان شما درد می کند؟ یا شاید هنگام خوردن بستنی یا نوشیدن یک لیوان آب سرد ، دندان شما احساس حساسیت می کند. این حساسیت می تواند مانند یک درد خفیف یا یک درد شدید احساس شود. اگر این درد به مدت طولانی ادامه یابد ، ممکن است به عصب کشی دندان نیاز داشته باشید. اگر هنگام خوردن یا نوشیدن دندان شما درد می کند ، این ممکن است نشانه ای باشد که رگ ها و اعصاب دندان شما آلوده یا آسیب دیده اند.

تغییر رنگ دندان

عفونت در پالپ دندان می تواند باعث تغییر رنگ دندان شود. ضربه به دندان یا تجزیه بافت داخلی می تواند به ریشه آسیب برساند و به دندان ظاهری خاکستری رنگ بدهد. پالپ دندان می تواند در صورت عدم تأمین خون کافی از بین بروند ، بنابراین نیاز به انجام عصب کشی ریشه می باشد. اگرچه تغییر رنگ دندان می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد ، اما در صورت تغییر رنگ دندان بهتر است که به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , عصب کشی دندان در جردن و ونک )

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشین…

درمان ریشه دندان , عصب کشی دندان
( کلینیک دندانپزشکی مجهز کیانیان )

 

لثه های متورم

تورم لثه ممکن است مقطعی باشد. ممکن است هنگام لمس لثه احساس درد داشته باشید. تورم لثه به دلیل مواد اسیدی بافت پالپ که ممکن است منجر به تورم در خارج از نوک ریشه شود ، تشکیل شود. همچنین لثه های متورم باعث تشکیل جوش روی لثه می شوند. جوش لثه ، پارولیس یا آبسه نامیده می شود. جوش ممکن است از عفونت دندان تشکیل شود. ترشحات لثه می تواند طعم و بوی ناخوشایندی در دهان ایجاد کند.

درد هنگام جویدن یا لمس دندان

اگر دندان شما هنگام لمس یا غذا خوردن حساس است ، می تواند نشان دهنده پوسیدگی شدید دندان یا آسیب عصبی باشد . برای درمان حساسیت دندان ممکن است نیاز به درمان عصب کشی باشد. پوسیدگی شدید دندان یا آسیب عصبی به ویژه در مواردی اتفاق می افتد که حساسیت به مرور زمان ادامه داشته باشد و با قطع غذا خوردن از بین نرود. لثه اطراف ریشه دندان آلوده ممکن است باعث از بین رفتن پالپ شود. مواد زائد حاصل از پالپ در حال مرگ ممکن است لثه را تحریک کرده و باعث درد ناشی از فشار گزنده شود.

دندان شکسته یا ترک خورده

اگر در یک حادثه ، در یک ورزش تماسی یا جویدن چیزی سخت دندان خود را بشکنید ، باکتری ها می توانند وارد شده و منجر به التهاب و عفونت پالپ شود. عصب ملتهب می تواند باعث درد و حساسیت شود ، که به درمان عصب کشی نیاز دارد.

دندان لق

وقتی دندان شما آلوده باشد ، ممکن است لق شود. لق شدن دندان می تواند به غیر از نکروز پالپ ( مرگ عصب ) توسط عوامل دیگری ایجاد شود ، که می تواند نشانه نیاز به عصب کشی باشد. مواد زائد اسیدی ناشی از مرگ عصب می تواند باعث نرمی استخوان اطراف ریشه دندان شود و باعث تحرک دندان شود.

 

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , عصب کشی دندان در جردن و ونک )

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشین…

درمان ریشه دندان , عصب کشی دندان
( کلینیک دندانپزشکی مجهز کیانیان )

 

مزایا و معایب عصب‌کشی

با توجه به اینکه روش مؤثر دیگری برای از بین بردن عفونت‌های ریشه دندان وجود ندارد، بی‌شک جراحی اندودنتیک در مقایسه با کشیدن دندان یا درمان نکردن آن، دارای یک سری مزایا است. البته، این نوع درمان معایب اجتناب ناپذیری هم دارد. خطرات و ناراحتی‌های ناشی از عصب‌کشی در واقع هزینه حفظ دندان شما هستند. در ادامه مزایا و معایب این جراحی اندودنتیک را با هم مرور می‌کنیم.

مزایا

  1. بعد از درمان، بیمار دیگر دردی احساس نکرده و برای از بین بردن درد ناشی از مشکل دندان نیازی به مصرف مسکن‌ها نخواهد داشت.
  2. از آنجا که به عنوان بخشی از عصب‌کشی قسمت‌های حاوی باکتری تراشیده می‌شوند، از هرگونه گسترش عفونت جلوگیری می‌شود.
  3. این نوع درمان به جلوگیری از تشکیل آبسه در اطراف نوک ریشه دندان مشکل‌دار جلوگیری می‌کند.
  4. عصب‌کشی هیچگونه تأثیر منفی بر حس یا نیروی بایت ندارد. دندان درگیر تنها چند روز برای بهبودی نیاز دارد.
  5. چنین درمانی به شما امکان می‌دهد تا دندان طبیعی و همچنین قابلیت‌های طبیعی جویدن خود را حفظ کنید.
  6. عصب‌کشی به شما امکان می‌دهد تا دندان‌های مجاور را از لک زدن محافظت کنید.
  7. حفظ دندانتان باعث می‌شود تا از هزینه‌های سنگین تاج‌های مصنوعی دندان و ایمپلنت‌ها و یا خجالت کشیدن به خاطر نداشتن یک یا چند دندان در امان باشید.

 

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان , عصب کشی دندان در جردن و ونک )

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشین…

درمان ریشه دندان , عصب کشی دندان
( کلینیک دندانپزشکی مجهز کیانیان )

 

معایب

  1. بعد از عصب‌کشی، ممکن است بیمار چند روز اول احساس ناراحتی داشته یا درد کمی را تجربه کند. برای مقابله با این مشکل می‌توان از داروهای مسکن استفاده کرد.
    عصب‌کشی می‌تواند منجر به تغییر رنگ دندان درمان شده شود.
  2. درست بعد از درمان، دندان ضعیف است، برای همین تا زمانی که دندان به طور کامل توسط دندانپزشک بازیابی نشده، باید از انجام کارهایی مثل جویدن با دندان تحت درمان خودداری کرد.
  3. متأسفانه، بعد از عفونت و درمان متعاقب آن، دندان درمان شده دیگر استحکام و مقاومت اولیه خود را ندارد.
  4. تمیز کردن 100% کانال ریشه دندان امکان‌پذیر نیست.
  5. اگر بازیابی نهایی به موقع انجام نشود، ممکن است عفونت دوباره بروز کند.
  6. استفاده از مواد ارزان قیمت بی‌کیفت می‌تواند منجر به نیاز مجدد به درمان در آینده نزدیک شود.
  7. وجود یک کانال اضافی یا مخفی شما را مجبور به تکرار درمان خواهد کرد.

 

هیچ زمانی به عصب کشی نیاز نداریم اگر….

اگر با خود می اندیشید که پیشگیری در این زمینه بهتر از درمان خواهد بود، باید به شما اطلاع دهیم حق با شماست. چرا که اگر پیشگیری های لازم را انجام دهید می توانید از بروز چنین مواردی جلوگیری نمایید. برای جلوگیری ابتدا باید روتین بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. روزی دو بار مسواک، یک بار نخ دندان، مراجعه مرتب به پزشک و نکشیدن سیگار می تواند بی عیب ترین دندان ها را برای شما به ارمغان آورد.

 

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشین…

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشین…

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشین…