دندانپزشکی دکتر کیانیان
07
فوریه

ایمپلنت بهترین جایگزین دندان است

جایگزین اول به جای ایمپلنت دندان :

یکی از روش ها همان روش قدیمی دندان مصنوعی است که از قدیمی ترین و پر سابقه ترین جایگزین‌ های دندان‌ های از دست رفته است. ممکن فردی تمام دندان هایش را از دست داده باشد می تواند از دندان مصنوعی کامل که به آن دنچر کامل گفته می شود استفاده کند. ممکن است تعدادی از دندان های خود را از دست داده باشد، در این حالت می توان از دندان مصنوعی پارسیل که نام دیگر آن پارسیل دنچر است استفاده کرد.( کلینیک دندانپزشکی کیانیان بهترین ایمپلنت در جردن )

دندان های مصنوعی متحرک هستند و از موادی به نام آکریل ساخته می‌شوند قسمت هایی که روی لثه قرار می‌گیرند آکریل صورتی مشابه لثه هستند، قسمت‌هایی که دندان ‌ها را تشکیل می‌دهند از آکریل سفید رنگ استفاده می شود که همرنگ دندان ها هستند.

 

دندانپزشکی دکتر کیانیان
( کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان )

معایب دندان مصنوعی:

دندان های مصنوعی در طول شبانه روز باید حداقل 8 ساعت از دهان خارج شوند و در محیط مایع قرار بگیرند. معمولاً این کار شب تا صبح انجام می شود، این کار برای استراحت بافت های لثه و بافت‌های دهان انجام می شود و اگر ۲۴ ساعته دندان های مصنوعی روی لثه باشند باشند، عفونت های قارچی بر روی مخاط دهان تشکیل می شود که بسیار هم عفونت‌ های سر سختی هستند و درمان آنها بسیار دشوار است. از طرفی باعث آزردگی بافتی و تحلیل استخوان بسیار شدیدی می‌شوند، بنابراین باید 8 ساعت در شبانه روز از دهان خارج شوند و حتما در محیط مایع قرار داده شود. زیرا اگر در محیط خشک قرار بگیرند دچار تغییر شکل می شوند. تکیه گاه دندان های مصنوعی، لثه است و زمانی که فرد غذا می جود چون لثه بافتی بسیار نازک ظریف پر از عصب می باشد و زیر لثه استخوان وجود دارد که بر روی استخوان زیر خود فشرده می شود و باعث ایجاد درد می گردد، بنابراین بیشتر از یک حدی نمی توان به دندان مصنوعی فشار وارد کرد.

از انجا که لثه بافتی لغزنده است باعث جابجایی دندان مصنوعی در دهان در حین تکلم و غذا جویدن می شود و مشکلاتی را برای فرد ایجاد میکند. یکی از این مشکلات این است که این جابجایی دندان مصنوعی در دهان باعث میشود که فرد در تکلم و غذا جویدن دچار مشکل شود، این جابجایی ها گاهی اوقات به حدی است که کلاً پروتز از لثه جدا میشود و داخل دهان می افتد یا از دهان بیرون می‌آید و این باعث از بین رفتن اعتماد به نفس فرد می گردد.

به طور کلی استخوان فک و لثه خیلی بستر مناسبی برای نگهداری این پروتزها نیستند، در خیلی از مواقع پروتزها دچار لقی می شوند و گیر خوبی بر روی استخوان و لثه ندارند و از طرفی به مرور هرچه از دندان مصنوعی بیشتر استفاده شود، تحلیل استخوان بیشتر می شود و ثبات دندان مصنوعی بر روی لثه و فک کمتر می شود. در نتیجه جا به جایی دنچر در دهان و زخم های بافتی ناشی از آن ها هم شدید تر می شود.

لثه و مخاط دهان توسط دندان مصنوعی و توسط قسمت اکریل صورتی پوشیده می شود که موجب می شود بیمار دمای غذاها و طعم غذاها را خوب احساس نکند.

دندان مصنوعی باید آخرین انتخاب باشد. زیرا مشکلات فراوانی برای فرد ایجاد می کند و به هیچ وجه کارایی لازم را ندارد.

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان بهترین ایمپلنت در جردن )

شاید این مطلب رو هم بپسندید…

 

 

دندانپزشکی دکتر کیانیان
( کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان )

بریج های دندانی

هستند. بریج یا پل در واقع روکش هایی هستند که در ناحیه بی ‌دندانی بر روی دندان های مجاور ناحیه بی‌ دندانی قرار می‌گیرند و از یک دندان به دندان دیگر پلی می‌زنند که در واقع ناحیه پل روکشی است که بر روی سطح لثه قرار می‌گیرد و ناحیه بی‌ دندانی را پر می‌کند. به روکشی که بر روی لثه جای دندان از دست رفته قرار می‌گیرد پونتیک گفته میشود.

 

روکش دندان از جنس متریال مختلفی ساخته می شود که عبارت اند از:

روکش های تمام فلزی
روکش های PFM ( ترکیبی از فلز و سرامیک )
روکش های تمام سرامیک
روکش های زیرکونیا ( آلیاژی سفید رنگ که هم استحکام فلز و هم زیبایی سرامیک را دارد )
دندان های مجاور ناحیه بی‌دندانی تراشیده می شوند تا ضخامت روکش نواحی تراش خورده را پر کند. عمق این تراش معمولا حدود 2 میلی متر است. از دندان های تراش خورده قالبی تهیه می شود و به لابراتور ارسال می گردد تا بریج نهایی طراحی و ساخته شود.

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان بهترین ایمپلنت در جردن )

شاید این مطلب رو هم بپسندید…

 

معایب بریج

1- مسلماً این درمان هم درمان ایده ‌آلی نیست چون دندان های پایه در دو طرف ناحیه بی‌دندانی تراشیده می شوند. گاهی اوقات این دندان‌ها بافت سالمی دارند و نیاز به تراشیده شدن ندارند بنابراین فقط برای اینکه در ناحیه بی‌دندانی پل قرار بگیرد بافت سالم دندان های مجاور برداشته می شود که این کار موجب ضعیف شدن دندان های پایه و کوتاه شدن عمر آن ها می شود.

2- مسئله دیگر پونتیک یا روکشی است که به جای دندان از دست رفته قرار می گیرد، اولا پونتیک و روکش دندان های پایه به هم متصل هستند و ثانیا پونتیک مماس با لثه یا کمی بالا تر قرار دارد و پایه ای زیر آن قرار نگرفته است. بنابراین نواحی بی دندانی و زیر بونتیک محلی برای رشد میکروب ها است. این تجمع میکروب ها می تواند باعث التهاب لثه و پوسیدگی در دندان های پایه شود که منتج به کوتاه شدن عمر دندان های پایه می شود.

3- مسئله دیگر تحلیل استخوان است. از انجایی زیر پوینتیک هیچ پایه ای وجود ندارد، جای دندان کشیده شده، تحلیل استخوان اتفاق می افتد.

 

مزایا ایمپلنت دندان نسبت با جایگزین های دیگر

1- ایمپلنت دندان باعث حفظ استخوان فک میشود چون پایه ایمپلنت در داخل استخوان قرار می‌گیرد، نیروهای جویدن را به استخوان فک منتقل می کند و بنابراین باعث حفظ استخوان و از تحلیل آن جلوگیری می‌کند.

2- از انجا که نیروها کاملاً به استخوان فک منتقل می‌شوند بیمار می تواند نیروی بیشتری حین جویدن به ایمپلنت وارد کند و دردی هم احساس نشود.

3- لذت از غذا خوردن با ایمپلنت دندانی بسیار بیشتر از سایر جایگرین های آن است.

4- ایمپلنت مخصوصا زمانی که با پروتز ثابت استفاده شود، به علت کم حجم بودن و عدم پوشش لثه ها، حس لذت بیشتری از غذا خوردن به بیمار می دهد.

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان بهترین ایمپلنت در جردن )

شاید این مطلب رو هم بپسندید…

 

 

 

دندانپزشکی دکتر کیانیان
( کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان )

معایب عدم استفاده از ایمپلنت دندان

اگر دندانی که کشیده می شود، جایگزین نداشته باشد فرد دچار عوارضی می شود.
عوارض عدم استفاده از ایمپلنت

شامل: مهمترین عارضه تحلیل استخوان در ناحیه فک است و بافت استخوانی که از دست می رود دیگر قابل برگشت نیست، البته با روش های مصنوعی مثل پیوند استخوان می شود حجم استخوان را زیاد کرد اما هرگز کیفیت آن مثل کیفیت خود استخوان فرد نمی شود.

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان بهترین ایمپلنت در جردن )

شاید این مطلب رو هم بپسندید…