کلینیک دندانپزشکی کیانیان,کامپوزیت ونیر دندان,
18
سپتامبر

بهترین روکش دندان در جردن و میرداماد

روکش دندان چیست ؟

روکش دندان ( crown یا dental cap) نوعی رستوریشن دندانپزشکی است که مانند یک کلاه به طور کامل روی تاج دندان یا بخش پروتزی ایمپلنت دندانی (اباتمنت ) قرار میگیرد. روکش دندانی اغلب بر روی دندان هایی استفاده میشود که به صورت گسترده ای تخریب شده اند. روکش ها معمولا با موادی به نام سمان دندان (چسب روکش) به دندان چسبانده میشوند .( کلینیک دندانپزشکی کیانیان بهترین روکش دندان در جردن و میرداماد )

روکش دندان همان چیزی هست که از آن بعنوان پروتز ثابت دندان یاد میشود.روکش دندان میتواند از جنس سرامیک و یا فلز ویا ترکیبی از هر دو باشد که پس از قالبگیری از دندان در مطب توسط دندانپزشک شما،به لابراتوار دندانسازی فرستاده میشود تا توسط تکنسین دندانسازی ساخته شود.

 

دندانپزشکی دکتر کیانیان
( کلینیک دندانپزشکی کیانیان )

 

 

انواع روکش دندان
ابتدا یک توضیح کلی درباره انواع روکش دندان میدهیم وبعد در پایان همین مطلب، میتوانید مفصلا در همین زمینه بخوانید:

1.روکش های تمام فلزی مثل روکش دندان طلا

2.روکشهای pfm در قسمت مرکزی این روکش، فلز به صورت آلیاژ بوده است و روی آن چینی که به آن پرسلن می گویند.

3.روکش های سرامیکی ( روکش های زیرکونیوم و یا روکش های ایمکس)

چرا باید دندان را روکش کرد؟
روکش دندان، یک روش درمانی و زیبایی است. در مواردی که دندان به شدت تخریب شده، مثل دندانهای عصب کشی شده و یا دندانهایی که دچار شکستگی های وسیع شده اند و یا دندان هایی که پرکردگی های خیلی وسیع دارند و …

یکی از کاربردهای روکش ، روکش دندان عصب کشی شده است که قبلا به آن اشاره شد.کاربرد دیگر روکش دندان، استفاده از آن برای زیبایی (اصلاح بد رنگی دندانی یا پوزیشن بد دندان ) میباشد. در این موارد از روکش های سرامیکی استفاده می شود. که با توجه به موقعیت دندان مورد نظر و تعداد دندانهایی که قرار است روکش شوند، نوع سرامیک دندانی مورد استفاده متفاوت است.

روکش دندان برای دندانهای علامت دار
البته در مواردی که تاج دندان آسیب دیده و سمپتومها وعلایم ترک در دندان دیده شود نیز از روکش استفاده میشود. شایان ذکر است که شایعترین علامت این نوع آسیب به تاج دندان، درد دندان در حین جویدن است. و دندانپزشک معمولا از طریق دق کردن دندان در جهات مختلف به آن پی میبرد.

 

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان بهترین روکش دندان در جردن و میرداماد )

بلیچینگ دندان
( کلینیک دندانپزشکی کیانیان )

 

روکش دندان عصب کشی شده
زمانی دندان شما نیاز به روکش دارد که تاج دندان، به شدت آسیب دیده و با ترمیمهای معمول قابل پر شدن نیست، یکی از مواردی که این موضوع را باعث میشود، بعد از ( درمان ریشه ) است. چرا که دندانی که نیاز به روت کانال دارد ، نه تنها به علت پوسیدگی بخش وسیعی از تاج خود را از دست داده بلکه بعد از درمان ریشه نیز خشک و شکننده میشود و چه بسا اگر ترکی در تاج دندان باشد، دندان خرد شده و از بین می رود. روکش با محافظت دور تا دور دندان آن را در برابر نیروهای افقی و عمودی مستحکم ساخته و مانع از شکنندگی آن میشود.

 

عوارض روکش دندان
مهمترین عارضه روکش کردن دندانها،ایجاد التهاب لثه (بیماری لثه) و یا نیاز دندان به عصب کشی است. و این ها زمانی رخ میدهد که روکش به شیوه اصولی انجام نگیرد. بنابراین جای نگرانی نیست اگر شما انتخاب درستی در زمینه انتخاب دندانپزشکتان داشته باشید و دندانپزشک شما لابراتوار خوبی را انتخاب کرده باشد. کمی برویم سراغ بعضی عوارض روکش دندان:

درمان عفونت دندان روکش شده چیست؟
آنچه که ما در مراجعینمان با این عنوان میبینیم، به طور معمول شامل یکی از موارد زیر است:

یکی از دندانهای اطراف روکش دچار پوسیدگی شده و یا چینی روکش دندان به یک علتی شکسته است و به شدت دچار گیر غذایی شده است. این موضوع باعث فشار آوردن بیش از حد به لثه و تحریک و التهاب در آن میشود. از آنجایی که بعلت التهاب ، خونریزی زیادی رخ میدهد ، خود فرد جرات نمی کند که این منطقه را تمیز کند و از طرفی هر روز مواد غذایی بیشتری در این حفره وسیع گیر می افتند و هر روز بر التهاب این منطقه و بوی بد دهان ، افزوده میشود.
پوسیدگی ثانویه از کنار روکش مجددا آغاز شده است که این موضوع یا بعلت عدم رعایت بهداشت توسط خود بیمار هست و یا بدلیل تطابق پایین روکش دندان. که در هر دو صورت باید روکش دندان تعویض شود.
علت عفونت روکش دندان

طبعا بستگی به علت عفونت دارد. اگر علت عفونت ، گیر غذایی باشد، گاهی ترمیم دندانهای اطراف و گاهی تعویض روکش دندان مورد نظر بعنوان راه درمان است. اگر علت پوسیدگی ثانویه باشد که راه درمان آن ، تعویض روکش دندان مورد نظر است . البته به شرطی که زود متوجه آن شویم .

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان بهترین روکش دندان در جردن و میرداماد )

 

sample
( کلینیک دندانپزشکی کیانیان )

 

بوی بد روکش دندان
علت بوی بد روکش دندان، میتواند متفاوت باشد. اما مهمترین علت بوی بد در دهان اصولا فعالیت باکتری های بیهوازیست. بنابراین اگر پوسیدگی ثانویه زیر روکش شما ایجاد شود و بی توجه به آن بمانیم ( در دندان های عصب کشی شده ، این موضوع فقط با عکس رادیوگرافی دندانی قابل مشاهده هست.) بعد از مدتی فعالیت این باکتری ها آغاز شده و منجربه ایجاد بوی بد روکش دندان میشود. .

 

علت لق شدن روکش دندان
به طور معمول، علت لق شدن روکش دندان ها ناشی از پوسیدگی ثانویه در زیر روکش دندان هست که بعلت عدم رعایت صحیح بهداشت دهان ایجاد میشود. گاهی عدم تراش صحیح دندان حین تراش برای روکش دندان و یا شسته شدن چسب روکش ( سمان روکش ) هم میتواند علت لق شدن روکش دندان باشد.

 

التهاب لثه ناشی از روکش دندان
معمولا اگر شما در مجموع بهداشت دهان خود را خوب رعایت میکنید ولی باز هم لثه اطراف روکش شما قرمز و خون چکان هست، باید جهت درمان لثه و اصلاح روکش و در بسیاری موارد تعویض روکش حتما به دندانپزشکتان مراجعه کنید.

عمر یک روکش دندانی ( پروتز ثابت دندان ) چند سال است ؟ 

اصولا در یک حالت آرمانی دندانهای هر فرد تا پایان عمر او باید به او خدمت کند، اما متاسفانه عواملی از قبیل پوسیدگی ، شکستن دندان، بیماریهای لثه و ….باعث میشود ما دندانهای سالم اولیه خود را از دست بدهیم.
به طور متوسط عمر روکش دندان بین 5 تا 15 سال هست. این بازه مربوط میشود به میزات تخریب دندان روکش شده قبل از انجام روکش، میزان رعایت بهداشت دهان و کیفیت روکش روی دندان…
قاعدتا اگر بعد از گذاشتن روکش شما بهداشت دهانی خوبی داشته باشید ، در عین حال مراجعه منظم به دندانپزشکتان جهت بررسی شرایط روکش را در برنامه خود قرار دهید، مسلما عمر روکش شما بیشتر میشود .

( کلینیک دندانپزشکی کیانیان بهترین روکش دندان در جردن و میرداماد )

کلینیک دندانپزشکی کیانیان
( کلینیک دندانپزشکی کیانیان )

 

هزینه روکش دندان چقدر است؟

برای پاسخ به این پرسش باید گفت این هزینه بسته به جنس روکش و دستمزد دندانپزشک و هزینه لابراتوار میتواند متفاوت باشد.

منظور از جنس روکش دندان بیشتر نوع آن است که غالبا فلزی، سرامیکی ، پرسلن باند شده به فلز و یا زیرکونیوم ( یا همان روکش دندان زیرکونیم ) میباشد. معمولا ارزانترین روکشها، همین روکشهای پرسلن باند شده به فلز هستند که البته قیمت روکش دندان در آنها هم به آلیاژ زیر آن بستگی دارد . اما با آلیاژ مرسوم در لابراتوارهای دندانی ، به صرفه ترین هزینه روکش دندان را دارند.

 

بهترین نوع روکش دندان کدام است ؟

امروزه با توجه به مواد دندانی موجود در لابراتوارهای ایران، روکش دندان سرامیکی بعنوان بهترین نوع روکش دندان مطرح است. هرچند بقیه انواع روکش هم به جای خود هنوز هم بسیار معتبر و به روز است.

مراحل روکش دندان به شرح زیر است:

تراش دندان ( از محیط دندان به ضخامت روکش مورد نظر برداشته میشود )
قالبگیری از دندان تراش خورده و انتخاب رنگ روکش متناسب با دندانهای مجاور ، جهت انتقال آنچه در دهان وجود دارد به لابراتوار دندانسازی
بعضا یک جلسه امتحان فریم فلزی یا زیرکونیوم
گاها یک جلسه امتحان پرسلن
تحویل روکش
قالبگیری دندان برای روکش

کلینیک کیانیان با سالها تجربه موفق در این زمینه بهنرین خدمات را به مراجعین عزیز ارایه میدهد.